Kennisoverdracht en debat

We zijn niet alleen bezig met het verzamelen van kennis, het aanzetten van burgers tot gedragsveranderingen en het formuleren van aanbevelingen, maar we wensen ook onze kennis te delen. Deze kennisdeling manifesteert zich op verschillende vlakken: algemeen maatschappelijke informatiedeling door

  • campagnes
  • communicatie van ons onderzoek op nationale en internationale conferenties
  • debatten
  • events
  • fora
  • netwerken
  • en sociale media, etc.).

We streven er tevens naar om alle belanghebbende stakeholders rond de tafel te zetten en specifieke thema’s bespreekbaar te stellen. Dit doen we door seminaries, debatten, webinars, conferenties, … waarin we samen met stakeholders zoeken naar de meest geschikte en beste oplossingen voor veiligheidsvraagstukken.

Debat biometrie

Wat denkt de burger over vingerafdrukken als toegangscontrole? Of over toegang te krijgen door middel van gezichts-, handpalm- en irisherkenning? Het draagvlak van de burger over de biometrische toegangscontroletechnieken werd bevraagd, maar wij staan echter niet alleen stil bij de perceptie. Op 29 januari 2020 organiseerden we een debat waarin verschillende sprekers werden uitgenodigd, zoals de federale politie, een privaat bedrijf gespecialiseerd in handpalmherkenning … om duiding te geven bij het gebruik van biometrische toegangscontroletechnieken.

Seminar Smart glasses

Ook slimme technologie kan bijdragen tot een veiligere samenleving. In het André Renard ziekenhuis in Herstal dragen de urgentie-verplegers sinds kort een slimme bril tijdens spoedinterventies. Uit de eerste analyses blijkt dat twintig tot dertig procent van de spoedinterventies hierdoor succesvoller verlopen omdat de urgentie-verpleger in realtime beelden kan delen met de arts in het ziekenhuis. Hierdoor kan de arts meteen feedback geven. Omdat de urgentie-verpleger op het terrein de handen vrij heeft, kan hij de aanwijzingen van de arts in het ziekenhuis gericht opvolgen. En het ziekenhuis is bovendien nog beter voorbereid op de komst van de patiënt.

Webinar lachgas

Begin dit jaar trok Vias institute al aan de bel over het gebruik van lachgas in het verkeer. 1 op de 7 jongeren gebruikt het maandelijks vooraleer ze met de wagen rijden. Maar het probleem van lachgas gaat breder. Veel steden en gemeenten hebben te maken met oa zwerfvuil en overlast. Hoe pak je deze problematiek nu aan? In een webinar samen met VVSG, VAD - Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs, Trafieq Educatie & Advies gaven we toelichting bij wat je allemaal als stad of gemeente kan doen. Via de link hieronder kan je dit webinar herbekijken.

Close

      Vias institute wil op haar website cookies gebruiken om uw surfervaring te verbeteren (functionele cookies) en te analyseren (analytische cookies). Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”. Wij gebruiken ook cookies die noodzakelijk zijn om de website te laten functioneren en die u dus niet kan weigeren. U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          U kan meer informatie terugvinden over onze cookies in ons privacybeleid.

          Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken en kunnen niet worden uitgeschakeld.
          Deze cookies verhogen de gebruiksvriendelijkheid van een website door uw keuzes te herinneren (bv. taalvoorkeuren, regio, login).
          Deze cookies verzamelen gegevens over de performantie van een website zoals het aantal bezoekers of de tijd die bezoekers doorbrengen op een webpagina.
          Deze cookies kunnen door adverteerders op onze website worden ingesteld. Ze worden wellicht door die bedrijven gebruikt om een profiel van uw interesses samen te stellen en u relevante advertenties op deze website of op andere websites te tonen. Ze slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar ze zijn gebaseerd op unieke identificatoren van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies niet toestaat, zult u minder op u gerichte advertenties zien.